SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA
Narzeczeni zgłaszają się do kancelarii parafialnej na 3 miesiące przed planowanym terminem ślubu (sam termin trzeba uzgodnić wcześniej)
Potrzebne dokumenty:
- Metryka chrztu św. – ważna 6 miesięcy
- Świadectwo bierzmowania
- Świadectwo ukończenia kursu przedmałżeńskiego
- Dowód Osobisty
- Zaświadczenie stwierdzające stan wolny z Urzędu Stanu Cywilnego – ważne 6 miesięcy, gdy zawierany jest ślub tzw. konkordatowy
Narzeczeni, po zgłoszeniu się w kancelarii, zobowiązani są uczestniczyć w 3 konferencjach poradnictwa rodzinnego, znać rok i parafię przyjęcia I Komunii św., podać imię i nazwisko, wiek oraz adres dwóch świadków ślubu.
SAKRAMENT CHRZTU ŚWIĘTEGO
Sakrament Chrztu świętego jest sprawowany zasadniczo w drugą niedzielę miesiąca w czasie Mszy świętej o godzinie 12:00. Rodzice dziecka zgłaszają się w kancelarii parafialnej w celu uzgodnienia stosownego terminu chrztu dziecka. Chrzestnymi mogą być osoby, które przyjęły sakrament bierzmowania, są wierzące i praktykujące. Rodzice i chrzestni zobowiązani są do uczestnictwa w ewentualnym spotkaniu przed chrztem (o terminie informuje ksiądz w kancelarii).
Potrzebne dokumenty:
- Akt Urodzenia z Urzędu Stanu Cywilnego
- Dane chrzestnych – imię i nazwisko, wiek, adres
- Zaświadczenie z parafii zamieszkania chrzestnych, że są wierzącymi i praktykującymi katolikami
SAKRAMENT CHORYCH
Pamiętajmy że jest to sakrament żywych a nie zmarłych. Sakrament ten powinna przyjmować każda osoba wierząca w czasie ciężkiej choroby. Sakramentu chorych nie należy odkładać na ostatnią chwilę życia, gdyż wiąże się to ze zbyt dużą odpowiedzialnością zarówno chorego jak i jego rodziny.
Wzywając kapłana do domu chorego należy przygotować stolik przykryty białym obrusem, ustawić krzyż, świecę i wodę święconą.
Gdy chory znajduje się w szpitalu należy – za pośrednictwem siostry pielęgniarki – wezwać kapelana szpitala.
POGRZEB KATOLICKI
Fakt śmierci osoby wierzącej należy zgłosić w kancelarii parafialnej i ustalić datę i godzinę pogrzebu oraz przedstawić Kartę Zgonu, Akt Zgonu z Urzędu Stanu Cywilnego, a także podać kto, kiedy i jakich sakramentów udzielił osobie zmarłej przed śmiercią (np. zaświadczenie od kapelana szpitala). Jeżeli pogrzeb ma odbyć się poza parafią zamieszkania osoby zmarłej, należy fakt ten również zgłosić w kancelarii w celu uzyskania odpowiedniego zaświadczenia.